ارز دیجیتال تتر (Tether) چیست؟ همه‌ آنچه باید درباره USDT بدانید!

ارز دیجیتال تتر (Tether) چیست؟ همه‌ آنچه باید درباره USDT بدانید!

تتر (Tether)، ارزی است که قیمت آن با یک دلار آمریکا برابری می‌کند و با هدف محافظت از سرمایه‌گذاران در برابر نوسانات بازار ارزهای دیجیتال طراحی شده است. ارزهای دیجیتال یا رمزارزها، نوعی پول الکترونیک هستند که براساس فناوری بلاک‌ چین عمل می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، بلاک‌ چین، دفتر کل توزیع‌شده‌ای است که تراکنش‌های رمزارز را به صورت رمزگذاری‌شده و غیرقابل تغییر ثبت می‌کند.

رمزارزها معمولاً از طریق شبکه‌های همتا به همتا (P2P) منتقل می‌شوند و نیاز به هیچ واسطه یا نهادی برای نظارت ندارند؛ این دارایی‌های دیجیتال در سال‌های اخیر به عنوان گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاران، معامله‌گران، کسب‌و‌کارها و حتی دولت‌ها شناخته شده‌اند و مزایایی مانند سرعت بالا و هزینه کم تراکنش‌ها، حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران، حذف نقش سواستفاده‌گران واسط و افزایش خلاقیت و نوآورانی در صنعت پول را به ارمغان می‌آورند.

با‌این‌حال، رمزارزها با چالش‌های زیادی روبرو هستند؛ یکی از بزرگترین چالش‌ها، نوسانات شدید قیمتی است که تحت‌تأثیر عوامل مختلف بازار، فناوری، سیاست و احساسات بازار قرار دارد و ممکن است در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت باعث شود که رمزارزها وسیله‌ای مناسب برای پرداخت تلقی نشوند؛ اینجاست که نقش استیبل کوین‌ها پررنگ می‌شود.

 ارز دیجیتال تتر (Tether) چیست؟

ارز دیجیتال تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT (مخفف United States Department of the Treasury)، استیبل کوین (Stablecoin) است که مانند تمام استیبل‌ کوین‌های دیگر هدف اصلی ایجادش، پایداری در برابر نوسانات قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال است. این ارز دیجیتال روی چندین بلاک چین مختلف انتقال داده می‌شود و می‌توان آن را در کیف پول‌های مختلف ذخیره کرد.

تتر (Tether) توسط شرکت Tether Limited اداره شده و ادعا می‌کند به‌ازای هر واحد تتر، یک دلار در ذخایر بانکی نگهداری می‌شود، به این معنی که پشتوانه تتر، ارز فیات دلار بوده و مقدار آن به دلار آمریکا متصل شده است. به همین دلیل، نوسانات قیمتی بسیار پایینی داشته، از فناوری بلاک چین برای ثبت و انتقال معاملات استفاده کرده و به عنوان پلی بین ارزهای سنتی (فیات)‌ و رمزنگاری‌شده عمل می‌کند.

ارز دیجیتال تتر با علامت (₮) نشان داده می‌شود.

ارز دیجیتال تتر (Tether) در سال ۲۰۱۴ با نام رئال کوین (Realcoin) راه‌اندازی شد و در سال ۲۰۱۵ به تتر تغییر نام داد. این دیجیتال در صرافی‌های بزرگ جهان خرید و فروش می‌شود و یکی از پنج ارز دیجیتال برتر جهان است.

بنیان‌گذاران ارز دیجیتال تتر (Tether)

بنیان‌گذاران ارز دیجیتال تتر، در سال ۲۰۱۴، با هدف ارائه کوینی پایدار که ارزشش به دلار آمریکا متصل باشد، پروژه خود را آغاز کردند. این سه نفر عبارت‌اند از:

  • بروک پیرس (Brock Pierce)، بازیگر هالیوودی سابق، کارآفرین و یکی از فعالان در صنعت رمزارزها است که در می ۲۰۱۴ به عنوان مدیر بنیاد بیت کوین انتخاب شد. علاوه‌براین، بروک پیرس، صاحب بورس Bitfinex و Tether Limited هم هست.
  • ریو کالینز (Reeve Collins)، کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی که در حوزه تبلیغات آنلاین و بازاریابی فعالیت داشته و بنیان‌گذار و مدیر اجرایی سابق شرکت vAtomic Systems هم بوده است.
  • کریگ سلارز (Craig Sellars)، مهندس نرم‌افزار و متخصصی در حوزه رمزارزها و بلاک چین است. علاوه‌بر‌این، او یکی از بنیان‌گذاران پروتکل Omni Layer، لایه دومی روی بلاک‌ چین بیت کوین است.

این سه نفر در ابتدا پروژه استیبل کوین خود را Realcoin نام‌گذاری کردند، اما بعدتر نام آن را به تتر (Tether) تغییر دادند. بنیان‌گذاران ارز دیجیتال تتر، قصد داشتند با حفظ ارزش یک دلار برای هر توکن USDT، مقداری ثابت و پایدار را برای هولدرهای این دارایی دیجیتال فراهم کنند.

تتر (Tether) چگونه کار می‌کند؟

حال که دانستیم تتر چیست؟ می‌خواهیم بدانیم این ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟ ارز تتر (Tether)، در ابتدا روی لایه اومنی (Omni)، بستری روی بلاک چین بیت کوین، توزیع شده بود، اما پس از آن روی چندین بلاک‌ چین مختلف دیگر از جمله بیت‌کوین، اتریوم، ترون، سولانا و الگورند نیز منتشر شد. ادعای برابری ارزش هر تتر با ۱ دلار آمریکا، امری بحث‌بر‌انگیز است، چرا که دلار آمریکا خودش هم پشتوانه خاصی ندارد و از سال ۱۹۷۱ به بعد، دیگر به طلا وابسته نیست. درواقع، پشتوانه دلار قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی آمریکا و همچنین پذیرش جهانی آن به عنوان ارزی برای انجام مبادلات بین‌المللی است.

بنابراین، دلار خودش هم مستعد نوسانات و تغییرات قیمتی است. از طرفی، تتر در گذشته با چندین مشکل حقوقی و حسابداری روبرو شده است. بعضی از کارشناسان و منابع معتبر مثل CFTC (کمیسیون تجارت آینده‌های سلامت) آمریکا از نبود شفافیت و صحت پشتوانه دلاری تتر، بحث‌هایی مطرح کرده‌اند. همچنین، تعداد تتر (Tether) در گردش در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته و این موضوع ممکن است باعث فشار بالاتر روی دلار شود.

ارز دیجیتال تتر (USDT)، امروزه با رقبای جدید و قوی، مانند پکس گلد، دست و پنجه نرم می‌کند؛ بعضی از این رقبا با پشتوانه‌های مختلف و جذاب‌تری مانند طلا یا سبدی از چند ارز فیات، عرضه شده‌اند و برخی هم با ارائه خدمات و ویژگی‌های بهتر، مانند حفاظت از حریم خصوصی، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت و امنیت، سعی دارند توجه بازار را به سمت خود جلب کنند.

مسائل ذکر شده بالا، نشان می‌دهند تتر به ناچار و به طور کامل متمرکز است. این سیستم به توانایی و تمایل تتر برای حفظ ارز ثابت شده (peg) خود، نیاز دارد. برای مثال، اگر دلار موجود در یک صرافی که برای مشتریان فروشنده USDT در نظر گرفته شده، تمام شود، بنیاد تتر (Tether)، باید به‌ آن صرافی قول دهد که دلار مورد نیازش را در بازه زمانی معقول تامین کند؛ در غیر این‌صورت ارزش آن نسبت به ارز همتای خود، سقوط خواهد کرد.

پگ (Peg) به تثبیت نرخ تبدیل ارزی با ارزش ارزی دیگر را گویند؛ بیشتر کشورها ارزهای خود را با دلار تثبیت می‌کنند و چندین ارز تثبیت‌شده در سبد دارایی‌های خود دارند.

در نهایت تتر (Tether)، وابسته و محتاج به روابط مالی مناسب و اجازه دائم از مقامات قانونی است. ارزهای رمزنگاری عادی پرمخاطره هستند؛ زیرا به ارز فیات متصل نیستند. به عبارتی دیگر، تتر نیازی به مجوز ندارد. همچنین نمی‌توان آن را سانسور کرد (این امکان برای شرکت آیفنیکس که صادر کننده تتر است، وجود دارد). اما کاربران برای تبدیل ارز خود به دلار، موظف‌اند تایید هویت مشتری را انجام دهند.

هدف از عرضه تتر (Tether) چیست؟

هدف اصلی عرضه تتر (Tether)، جلوگیری از نوسانات قیمتی موجود در بازار ارزهای دیجیتال است، وجود نوسانات قیمتی در این بازار باعث می‌شود که برخی از معامله‌گرها و سرمایه‌گذاران در معاملات خود، ریسک بالایی را تجربه کنند. درنتیجه بعضی از آن‌ها ممکن است، ارزهای دیجیتال خود را خیلی سریع به فروش برسانند تا از ضرر ناشی از کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها جلوگیری کنند. این موضوع، باعث می‌شود که قابل مبادله بودن (Liquidity) و پایداری (Stability) بازار کاهش پیدا کند.

تتر (Tether) به عنوان پلی بین دنیای فیات و دنیای دیجیتال عمل کرده و امکان استفاده از چندین پلتفرم را با راحتی و سرعت بالا برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. علاوه‌بر‌این، به عنوان سپرده و جفتی محبوب برای معامله در صرافی‌های مختلف به شمار می‌رود. به دلیل تورم، قدرت خرید دلار (و تمام ارزهای فیات) به طور پیوسته و در طول زمان از بین خواهد رفت. از این‌رو، قطعا تتر نمی‌تواند به عنوان یک ذخیره ارزش برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر گرفته شود. درواقع، خرید تتر (USDT) بیشتر شبیه به سپرده‌ای بانکی (تا حدودی ریسکی) با نرخ بهره صفر درصد است.

بنابراین، اگر تتر (Tether) در بلندمدت ریسک بیشتری از ارزهای دیجیتال عادی دارد و هیچ سودی ارائه نمی‌دهد، پس چرا باید از آن استفاده کرد؟ واقعیت این است که تتر به عنوان یک جایگزین برای ارز فیات، برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بسیار مفید و کاربردی است. در ادامه به برخی دلایل سودمند بودن تتر را معرفی می‌کنیم:

ویژگی‌های مهم ارز تتر (Tether)

ارز دیجیتال تتر (USDT)، نوعی ارز پایدار است که نوسان قیمتی پایینی دارد و از آن برای تسهیل مبادلات بین بازارهای مختلف کریپتوکارنسی و کاهش هزینه‌های تبدیل ارز استفاده می‌شود. برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال، ارزش USDT به میزان عرضه و تقاضای بازار بستگی نداشته و تنها عامل موثر در قیمت آن، قیمت ارز فیات دلار است. درواقع، تتر (Tether) واسطه‌ای میان ارزهای فیات و ارزهای دیجیتالی بوده که باثباتی، شفافیت و نرخ پایین کارمزد تراکنش‌های آن، مزایایی مناسب برای انجام تراکنش‌ها محسوب می‌شود. توکن USDT، چندین ویژگی مهم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

زمان انجام تراکنش

واریز و برداشت از صرافی‌های خارجی، اغلب فرایندی زمان‌بر است. انجام این فرآیند به طور میانگین از ۱ تا ۴ روز کاری زمان می‌برد. اگر تراکنش شما پس از تعطیلی بانک‌ها در شب، آخرهفته یا تعطیلات رسمی انجام شوند، زمان موردنظر می‌تواند به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.

در مقابل، انجام تراکنش تتر (Tether) تنها در چند دقیقه صورت می‌گیرد. این مزیتی مهم است، چرا که معامله‌گران ارزهای دیجیتال، اغلب باید سرمایه‌های خود را فورا جابجا کرده و از فرصت‌های مختلف مثل آربیتراژ استفاده کنند.

کارمزد تراکنش

انتقالات سوئیفت (جامعه ارتباطات مالی بین بانکی سراسر جهان) بسیار گران هستند. پس اگر از ارزی استفاده کنید که در سوئیفت پشتیبانی نشود، بانک‌ها هزینه و درصد اضافی را مطالبه می‌کنند. ارز دیجیتال تتر قادر است که میلیون‌ها دلار را از طریق شبکه‌های غیرمتمرکز، با کمترین هزینه (زیر یک دلار) جابه‌جا کند.

ثبات قیمتی

ارزهای دیجیتال، دارایی‌هایی پر‌نوسان هستند و به همین دلیل هم در این میان، وجود ارزی پایدار بسیار مفید خواهد بود، به خصوص برای معامله‌گران آلت کوین‌ها که بازار نقدینگی در دسترس ندارند! ارزش تتر همیشه برابر با یک دلار آمریکا است و عوامل موثر بر قیمت دلار، مانند تورم، تنها عواملی خواهند بود که بر ارزش تتر تاثیر می‌گذارند. دقت داشته باشید که ثبات قیمتی تتر (یک دلار) تنها در حالت ایده‌آل امکان‌پذیر است و در عمل تبدیل کردن تتر به دلار واقعی در حساب بانکی یا به صورت اسکناس، حداقل شامل کارمزدهایی برای نقل و انتقال خواهد بود.

علاوه‌بر‌این کارمزدها، ممکن است در مواقعی به دلیل هجوم بیش از حد کاربران برای تبدیل تتر به دلار واقعی یا برعکس قیمت تتر (Tether) از یک دلار فاصله (تقریبا ناچیز) بگیرد. بنابراین برخی صرافی‌ها امکان تبادل تتر با دلار موجود در صرافی‌ها را فراهم می‌آورند.

ماندن در حاشیه

بهترین جایگاه بازار در واقع هیچ‌جا نیست. برای مثال، یک معامله‌گر احساس می‌کند که قیمت ارز دیجیتالی به صورت ناپایدار بالا است، اما مایل نیست ریسک کرده و خطر احتمال افت قیمت آن را بپذیرد. از این‌رو، بهترین حرکت این است که سرمایه خود را از رمزارز به صورت نقد تبدیل کرده و سپس برای افت یا سقوطی منتظر بماند تا بتواند دوباره خرید انجام دهد. بااین‌حال، ما مکررا به مردم خطرات نگه‌داری پول (چه ارز فیات یا ارز دیجیتال) در هر نوع صرافی را گوشزد می‌کنیم.

تاریخ نشان می‌دهد که ذخیره پول در صرافی‌ها، کاری خطرناک است! از این‌رو، برای یک معامله‌گر، معقول این است که سرمایه خود را به USDT تبدیل کند. همچنین آن را به کیف پول شخصی خود انتقال دهد. هنگامی که فرصت خرید فراهم شود، معامله‌گر فورا USDT را به صرافی انتقال داده تا از موقعیت به وجود آمده بهره‌مند گردد. این در حالی است که در سیستم بانکی سنتی چنین سرعتی غیرممکن است.

تتر؛ اولین ارز دیجیتال باثبات

ارز دیجیتال تتر (Tether)، متعلق به نسل جدیدی از ارزهای دیجیتال به نام ارزهای پایدار یا استیبل کوین‌ها است. هدف تتر، حفظ ارزش ارز دیجیتال و نداشتن نوسان است؛ یعنی دقیقاً بر خلاف طیف گسترده‌ی از ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و اتریوم که دارای نوسانات بسیار گسترده هستند. این ویژگی باعث می‌شود تا به عنوان یک ارز مبادله‌ای و یک روش ذخیره از آن استفاده شود.

مشابه تمام صرافی‌های معتبر بین‌المللی، در بازار آنلاین ارزپال نیز، پس از ثبت سفارش برای خرید یا فروش تتر، بسته به حجم معامله، مبلغی کارمزد از شما دریافت می‌‌شود که مقدار دقیق‌ش، پس از هر بار ثبت سفارش در پنل کاربری به شما اعلام می‌شود. از آنجا که دریافت خدمات از صرافی ارزپال، نیازمند ایجاد حساب کاربری در این پلتفرم است، می‌توانید همین حالا با مراجعه به وب‌سایت ارزپال یا دانلود و نصب اپلیکیشن این صرافی ارز دیجیتال، پس از ایجاد حساب کاربری، علاوه بر معامله تتر (USDT)، می‌توانید رمزارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و شیبا را نیز خریداری کنید.

چگونه تامین می‌شود؟

امنیت شبکه تتر (Tehter) به چندین عامل بستگی دارد:

  • امنیت بلاک چین: امنیت بلاک‌ چین بیت‌ کوین که پایه و اساس شبکه تتر است، بسیار بالا است و از الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) برای حفظ توافق و جلوگیری از حملات استفاده می‌کند.
  • امنیت ذخایر تتر: تتر ادعا می‌کند که برای هر توکن USDT در گردش، یک دلار یا معادل نقدی آن را در ذخایر خود نگه می‌دارد و روزانه گزارش مالی خود را در وبسایت خود منتشر می‌کند و همچنین حسابرسی‌های دوره‌ای را انجام می‌دهد. امنیت توکن تتر (Tether) به صحت و شفافیت این ذخایر وابسته است.
  • امنیت فرآیندهای صادرات و بازپس‌گیری: تتر با استفاده از الگوی multi-sig، فرآیندهای صادرات و بازپس گیری توکن‌های خود را مدیریت می‌کند. این الگو به این معنا است که برای صادرات یا بازپس‌گیری هر توکن، نیاز به تأیید چندین کلید دارد. این کلید‌ها در کیف پول‌های سخت‌افزاری نگه‌داری می‌شوند و امنیت تتر به کارآمد بودن و حفاظت شده بودن این الگو‌ها وابسته است.
  • همکاری با صرافی‌ها: همچنین، تتر با چندین صرافی و پلتفرم معاملاتی همکاری می‌کند که نقش مهمی در تامین امنیت و رفع مشکلات شبکه ایفا می‌کنند.

چه مقدار ارز تتر (USDT) در گردش است؟

استیبل کوین تتر، با ارزش بازاری بیش از ۸۰ میلیارد دلار و با نام اختصاری USDT، به طور تقریبی، ۸۳ میلیارد توکن تتر (USDT) در گردش دارد که این عدد ممکن است با توجه به تقاضا و نوسانات بازار افزایش یا کاهش یابد.

نمودار قیمتی تتر (Tether)

نمودار قیمت تتر (Tether)، ابزاری مناسب برای مشاهده و تحلیل بازار USDT است که با استفاده از روند قیمتی توکن تتر در بازه‌های زمانی مختلف، تا حدودی امکان پیش‌بینی حرکت این رمزارز را در بازار ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند.

کارمزد خرید و فروش تتر

اولین نسخه ارز tether در شبکه‌ای Omni بر بستر بیت کوین ایجاد شد؛ این شبکه به‌ خاطر ارتباط مستقیم با کارمزد تراکنش بیت کوین، کارمزد بالایی دریافت می‌کند. شبکه بعدی که می‌توان رمزارز تتر (Tether) را روی آن انتقال داد، شبکه ERC20 است که به‌دلیل تایید سریع تراکنش‌ها و افزایش میزان تعاملات، سرعت بسیار بالایی دارد. البته این شبکه برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار صرفه اقتصادی نداشته و کارمزد خرید تتر در این شبکه حدود ۰٫۰۱ اتریوم است.

کمترین کارمزد انتقال Tether به شبکه BSC (اسمارت چین بایننس) تعلق دارد؛ این شبکه در سال ۲۰۲۰ توسط صرافی بایننس ایجاد شده و انجام تراکش‌ها در آن، در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد؛ هزینه کارمزد این شبکه ۰٫۰۰۱۴ بایننس کوین است. شبکه ترون هم به‌دلیل بهره‌مندی از بلاک چین اختصاصی و منحصر‌به‌فرد خود، کارمزد بسیار پایینی برای خرید تتر (Tether) دریافت می‌کند؛ کامزد این شبکه بین ۱ تا ۲ دلار است.

گفتار پایانی

در بالا دانستیم که تتر چیست؟ از نظر بسیاری از مریدان و معتقدان به بیت کوین، تتر به طور نامطلوبی نزدیک به سیستم بانکی ارزهای فیات است، البته نه فقط به دلیل مربوط بودن به ارز فیات! تتر (Tether) ارزی متمرکز، تحت نظارت و وابسته است، چنین سیستمی خلاف اصولی است که بیت کوین براساس آن تعریف شده است. بنابراین بسیاری از علاقمندان به ارزهای دیجیتال، به طور طبیعی نسبت به تتر (Tether) شک دارند؛ این شک و تردید نسبتا موجه، سبب ایجاد مخاطبانی شده که ادعا می‌کنند که این ارز نوعی فریب است.

بدون شواهد محکم از سوء رفتار اداره‌کنندگان رمزارز تتر (Tether)، هر نوع ادعایی علیه این ارز دیحیتال و بیت فینکس می‌تواند از جانب ایجاد‌کنندگان، نوعی فاد (FUD) تلقی شود. ابته واقعیت این است که نگرانی‌هایی در مورد تتر وجود دارد و برخی معتقدند تتر باعث تخریب اکوسیستم کریپتو می‌شود، اما شاید هم این فشارها، بنیاد تتر را وادار کند تا بالاترین استانداردهای حرفه‌ای را رعایت کرده و نقاط ضعف بالقوه خود را برطرف کند.

به‌ یاد داشته باشید که اگرچه تتر مزایای ثبات و قیمت معادل ارز فیات را دارد، اما می‌تواند شما را در معرض خطرات ذاتی هر دو سیستم هم قرار دهد. خرید ارز دیجیتال تتر (Tether)، فرآیند خاص و پیچیده‌ای ندارد، اما یافتن مرکز معتبری که بتوان برای مبادله از آن استفاده کرد، شاید کمی سخت باشد.

سوالات متداول

  • آیا تتر (USDT) همیشه ثابت یک دلار است؟

بله، تتر (USDT) با پشتوانه دلار آمریکا تولید میشود و همیشه ثابت ۱دلار است. اما به علت قانون عرضه و تقاضا گاها اختلاف قیمت ناچیزی با دلار پیدا می‌کند.

  • آیا تتر پشتوانه‌ای به غیر از دلار آمریکا هم دارد؟

بله، تتر توکن‌هایی با پشتوانه ارزهای فیات همچون دلار، یورو و یوآن تولید میکند. علاوه برآن تتر استیبل کوینی با پشتوانه طلا نیز دارد.

  • آیا تتر می‌تواند موجودی داخل والت کاربر را مسدود کند؟

بله، قرارداد هوشمند تتر به صورتی طراحی شده که این امکان را به شرکت صادر کننده توکن می‌دهد که هر زمان بخواهد موجودی هر والتی را اصطلاحا فریز کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *